Rynek Infrastruktury
- Z jednej strony mamy w Polsce nowoczesny i wygodny system, który pozwala wnosić opłaty bez zatrzymywania się na bramkach, z drugiej – na odcinkach koncesyjnych po likwidacji winiet konieczność opłaty manualnej powróciła - podkreśla.
- System, którego jesteśmy operatorem, jest gotowy, spójny i interoperacyjny. Aby mógł zacząć działać na autostradach koncesyjnych w pierwszej kolejności rząd i strony prywatne musza dojść do porozumienia. Technicznie i operacyjnie nie ma żadnego problemu, by kierowcy ciężarówek korzystali z autostrad prywatnych na takich samych zasadach, jak z autostrad publicznych - zaznacza Cywiński. - Różnica pomiędzy systemami opłat polega na tym, że Skarb Państwa nalicza opłaty w zależności od masy i klasy ekologicznej pojazdu, a koncesjonariusze – w zależności od liczby osi. Konieczne byłoby zatem ujednolicenie sposobów naliczania opłat. To jednak implikowałoby zmiany umów koncesyjnych, na co zgodę musza wyrazić zainteresowane strony. Ponadto, jeśli system viaTOLL miałby być wprowadzony również na odcinkach koncesjonowanych, jako przedłużenie już funkcjonującego systemu, wymagałoby to zmiany prawa, ponieważ GDDKiA byłaby odpowiedzialna za pobór opłat, które następnie trafią do kieszeni koncesjonariuszy - uważa dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
- Tak czy inaczej, jesteśmy gotowi na świadczenie usług w tym zakresie, jak tylko prawo na to pozwoli; od strony technicznej nie ma żadnych przeszkód, by ujednolicić pobór opłat w Polsce - zaznacza Cywiński.
Jakie straty ponosi polska gospodarka na skutek niezrealizowanych na czas inwestycji drogowych? Jak inwestycje i środki UE oddziaływują na polski PKB? Czy czeka nas drogowa "dziura" inwestycyjna po 2012 r.? Czy i jak można uniknąć tego niebezpieczeństwa? Skąd brać fundusze na remonty dróg? Finansowanie, rozwój i problemy z drogami samorządowymi. Procesy przetargowe - czy zmieniać prawo? Bezpieczeństwo ruchu drogowego a rozwój motoryzacji - to tylko kilka z tematów, które będą podejmowane w trakcie Kongresu Drogowego 2012.
Spotkanie odbędzie się w warszawskim hotelu Radisson Blue Sobieski. Kongres Drogowy 2012 organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR - wydawcę portalu RynekInfrastruktury.pl, Polski Kongres Drogowy oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Więcej informacji na temat Kongresu Drogowego 2012, program i formularz rejestracyjny znajduje się tutaj.